lördag 8 maj 2010

Vattengnäll

Jag har lite vattenrelaterade saker att skriva om. Vi börjar med det jobbigaste, vattentrycket. Att det inte är full sprutt i kranarna gör inte så mycket, jag vänjer mig. Men i duschen är det ett problem. Det spelar ingen roll hur varmt vattnet är när det bara strilar lite grand för då fryser jag. Så jag badar hellre även om det tar lång tid att fylla på karet.

Golvvärmen är inte heller vad jag hoppats på. När man är hos andra som har till exempel golvvärme i badrummet är det en ren fröjd att ställa sig på det golvet men här har jag inte samma känsla alls. Vi har dragit upp reglagen på max men jag fryser fortfarande om fötterna. Det kommer nog värme för enligt termometern är det varmt och gott men det känns inte under fötterna. Och fryser jag om fötterna så fryser hela jag. Funderar på om det kan ha att göra med att vi har vattenburen golvvärme och många andra har elektrisk?

Kolsyreapparaten funkar sådär. Det kanske är en inställningssak i och för sig. Från början var det bra men nu tar jag hellre vanligt kranvatten. Det blir bara pyttelite bubblor fast patronen inte är slut och det är ljummet. Det är väl för att man tar av vattnet som stått och väntat i kranen men det tar emot att spola för att få kallare när man samtidigt tömmer patronen.

Men så avslutar jag med en bra grej. Vårt vatten är bra. Vi skickade in för analys och kom tillbaka utan anmärkning. Det enda som påpekades var att vi låg precis över någon slags gräns för koppar. Långt under gränsen för hälsovådligt men precis så mycket så att risken finns för att man blir grön i håret eller i badkaret. Men det är ju inte så farligt. Vattnet har dock en lite tråkig missfärgning. Det är ljust gulbrunt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar