måndag 21 september 2009

Lite uppdateringar

Idag har det hänt en hel del. Har ju redan skrivit vad som hänt på förmiddagen så nu tar vi resten av dagen. På eftermiddagen kom två VVS-killar för att se hur man skulle göra med vatten och avlopp till toaletterna. Där vi vill ha det är det en tjock stenmur nere i källaren. Ett alternativ hade varit att förskjuta badrumsväggen på nedervåningen 15 cm inåt och lägga rören mellan väggarna till badrummet och salen. Men efter lite tunnelbyggande i muren så kom de fram till att det ska nog funka utan att göra så.

Så kom det två elektriker också. Då var jag och plockade svamp så det fick Mats ta själv. Det ska bli 3-4 vägguttag i varje rum tror jag. Låter mycket för vissa rum men jag kan inget om det där. Möjligheter till TV ska finnas i alla sovrum, allrummet och såklart TV-rummet. Vet inte riktigt om alla smårum räknas som sovrum men det får jag se. I köket skulle han fixa så att vi skulle ha lysrör under väggskåpen för det ska visst vara bättre än spottar. Och så var det något slags elskåp som skulle flyttas runt knuten och ett annat elskåp som skulle flyttas till trappnedgången till källaren för att vara undanskymd men ändå centralt placerad. Vet inte om det var mer men det märker jag. Vet inte om det är elektrikern som är inblandad med det här med mobilt bredband och telefon och så. Får fråga Mats om det.

Nu på kvällen ringde de från skadedjursbekämpningen och de ska spruta övervåningen med något slags medel på fredag. Då lär det inte bli något byggt. Och Ebba får inte följa med in på gården i helgen har vi bestämt.

Kakelugnsmannen ringde också och sa att han köper kakelugnen för 6000 kronor. Han vill plocka ned den en helg och om det blir denna eller nästa får vi se. Han har någon kille som ska hjälpa honom och han visste inte när han kunde. Hans hjälpkille är också samma kille som ska hjälpa oss fixa till den kakelugn som vi ska behålla så han ska titta på den också i samma veva.

Och så har vi ju rivit en del. Det finns inte många lister kvar nu. I köket finns bara diskbänken med skåpen under kvar. Lite kakel som ska ned också. Några väggar börjar bli blottade och delar av innertaken ligger numera på golven. Jag är lite kär i de ursprungliga innertaken faktiskt. Ska ta en bild nästa gång jag är där och lägga ut så ni får se. Fast det dröjer nog tills jag kommer till gården nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar