måndag 22 februari 2010

Möbelmåndag

Måndag är ju för oss en ledig dag med familjetid. Och nu har vi suttit inne länge så jag tyckte vi skulle göra något. Och varför inte åka till Bromölla och titta på möbler och sånt? Så det gjorde vi. Bromölla Möbelaffär har ju ändå ingen katalog och inte mycket på sin hemsida så det måste besökas live.

Vi hittade ingen sängram som passade men ett rejält matbord som skulle kunna vara aktuellt. Till salen ska vi ha ett så stort som möjligt. Dels för att det ska få plats många att sitta runt och dels för att det inte ska se för pluttigt ut mitt i det stora rummet. Det vi hittade i Bromölla var 240x100 cm i grunden och så var det väl lite iläggsskivor också så det kan bli ännu större. Det var i ek. Där är vi lite oense. Mats älskar ek, det gör jag med för den delen, men jag kan ju tycka att i salen som har de gamla målningarna på väggarna hade nog något annat varit mer passande. De hade ett vitlaserad med en lite sliten look som jag tycker skulle passa bättre. Men skit samma egentligen. Vi vill ha ett stort och funktionellt bord med bekväma stolar.

De hade lite barnmöbler där också som var intressanta. Vita med utskurna stjärnor på passande ställen. Hade ju gått jättebra på Ebbas rum men de kändes lite pyttiga. Ska man ha en bokhylla tycker jag man ska ha en rejäl bokhylla men vi får se. Tänkte hålla ett stjärntema på Ebbas rum och där fanns en lampskärm och ett påslakan som jag gillade med stjärnor på. Inte i grönt men jag ser gärna att det blir lite blandade färger.

Sedan åkte vi till Gelomöbler (jaja, EM) i Olofström. Inga sängramar där heller men en barpall som jag gillade väldigt mycket. Fast det är inte riktigt klokt vad det kostar med barmöbler. Dessutom hittade vi snygga mattor till sovrummet. Visst vill man väl ha någon matta fast man har golvvärme? Tänkte ha en liten, avlång, lila matta på varsin sida om sängen och kanske en framför. Dessutom hittade vi en bra hallmöbel vi gillade. En panel med fyra hängande korgar på som man kan lägga grejjer i. Och Ebba hittade en svart panter hon vill ha men som hon inte får. Vi tog en katalog hos Gelo också men det var produktkatalogen för 2009. Har beställt en katalog från dem i förra veckan och får väl se om det också är från -09. Har beställt katalog från Mio också och hoppas de båda kommer snart.

Innan vi tog möbelturen var vi på gården en sväng. Ebba fick titta på kalven som kom igår. Mats och Micke diskuterade sitthöjd i bastun och det lyssnade jag inte så mycket på. Men vi pratade lite golv också. Vi beslutade att skippa klinker och ekgolv i lilla hallen och istället fortsätta med det svarta köksgolvet ända ut till dörren. Så blir det inte så plottrigt. Vi kommer inte att använda den ingången så ofta så det slits inte så mycket på golvet hoppas vi. Vi kan köpa en rejäl dörrmatta att ha där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar